Het is bijna zover! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Bente en Wilbert - WaarBenJij.nu Het is bijna zover! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Bente en Wilbert - WaarBenJij.nu

Het is bijna zover!

Door: Wilbert en Bente

Blijf op de hoogte en volg Bente en Wilbert

21 Augustus 2014 | Nederland, Emmen

Selemat Sore,

Nog empat (vier) nachtjes en dan gaat ons grote avontuur beginnen.
Laten we even stilstaan bij hoe deze grote reis op ons pad is gekomen..

Rond de 12e van Januari 2014 hebben wij ons beiden ingeschreven voor een stageplek in Bali bij de stichting Sjaki-Tari-Us ,die zich bezig houdt en inzet voor kinderen en tieners met het syndroom van Down.
Toen de mail van Thijs (de opzetter van de stichting) voorbij kwam en we uitgenodigd werden voor een bijeenkomst kwamen we er pas achter dat we beiden hadden gereageerd op deze stageplek. Super leuk natuurlijk!
24 januari zijn we samen naar Delft gereisd voor de eerste bijeenkomst. Elkaar ontmoeten en onze collega's van andere disciplines, stond op de planning. Een gezellige dag met veel informatie die ons over de streep heeft getrokken!
Ons besluit; we gaan samen!!

Op de planning stond Bali bij ons in Januari, maar vanwege de vele studenten hebben wij ons opgeofferd en gaan we nu over vier dagen al!
Een heel proces dus!

Informatie over de stichting;

Visie

Als kind op Bali met een verstandelijke beperking word je niet zo geaccepteerd als in Nederland. Door gebrek aan kennis over en bekendheid met verstandelijke beperkingen, weten mensen niet waarom deze kinderen zich anders gedragen. Daarnaast wordt vanwege religieuze redenen het krijgen van een kind met een verstandelijke beperking gezien als een slecht karma van ouder en/of kind. De ouders en familieleden schamen zich voor het kind. Een kind met een verstandelijke beperking heeft zijn eigen kwaliteiten en heeft net zoveel recht er te zijn als ieder ander kind en het recht om zichzelf te zijn. Zij zijn niet minder, maar anders begaafd en hebben recht op deelname aan de samenleving als een gelijkwaardig mens!

Missie

Sjaki-Tari-Us is een stichting die zich inzet voor kinderen met een verstandelijke beperking op Bali, onder het motto; niet minder, maar anders begaafd. Wij bieden kinderen en tieners met een verstandelijke beperking een lesprogramma aan en leren de ouders hoe om te gaan met hun kind. Dit doen wij via onze Balinese leerkrachten aan wie wij onze westerse kennis, kunde en ervaring overdragen in het begeleiden van deze kinderen en het ontwikkelen van speciale lesprogramma’s. In samenwerking met hen vinden we aanpassingen in werkwijze aan hun cultuur. Dit alles moet leiden naar een hogere kwaliteit van zowel de begeleiding van als het onderwijs voor kinderen meteen verstandelijke beperking. Daarnaast streven wij naar meer acceptatie van mensen met een verstandelijke beperking in de Balinese cultuur. Ons uiteindelijke doel is om de stichting over te dragen aan de Balinezen.

Vervolg;

Na nog wat bijeenkomsten begon de ellende pas echt. Nouja zo erg is het allemaal ook niet meer als je samen naar Bali mag!
Prikken, visum, verzekeringen, geld inzamelen en alle bijkomende schoolzaken op een rijtje krijgen was wel het meeste werk wat we nu ongeveer hebben kunnen afronden.
Het inpakken van de koffer is Wilbert al aardig gelukt, maar wat moet je doen als je op 22 Kg zit en je mag 23 Kg mee en je bent nog niet klaar met pakken.....vertel ons wat!
Bente moet nog beginnen, dus loopt een klein beetje achter!

Dan maandag, onze vertrekdatum....spanning hoopt zich toch wel steeds verder op nu. Vliegen om 21:00 uur en aankomen op Bali om 19:15 uur. Wat een reis. Maar natuurlijk is er een gigantisch tijdsverschil van 6 uur, wat bij jullie in de wintertijd 7 uur gaat worden. Bagger bagger!! Maar overleven zullen we!

Wat staat er nu op de planning?

Bij aankomst allereerst onze jetlag wegwerken en lekker rustig aan een beetje meekijken bij de stichting. De eerste week staat in het teken van verkennen en elkaar ontmoeten. Daarna moeten we hard aan de bak!

Voor de stichting hebben we zoveel mogelijk geld ingezameld om te investeren in de kinderen en de school zelf. Ons ingezamelde bedrag bedraagt nu zo'n €349,- en dit bedrag zal gebruikt gaan worden voor spullen voor de kinderen en uitjes met de kinderen die we zullen organiseren. Ook zal een deel van het bedrag naar de stichting zelf gaan. Wij willen alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan deze opbrengt heel hartelijk bedanken;

- Klas 2PA met een heerlijke ijsactie. (opbrengt €85,-)
- Erik Ensing, baas van de primera Zwolle. (opbrengt €110,-)
- Maikel, en alle aangeschoten mensen op het plein in Ede. (opbrengst €154,-)
- Familie en vrienden. (opbrengt nog onbekend)

De laatste daagjes gaan in. Lol maken en afscheid nemen staat op de planning. Maandag met een frisse kop vertrek vanaf schiphol!
We hopen dat jullie het lezen van deze blog als plezierig hebben ervaren en er zullen vanuit Bali nog een hele hoop volgen!

Salam,
Bente en Wilbert.